F I N D  D I N  S T I L A RT

Vi har yoga for enhver smag. Du kan praktisere alt fra blid til dynamisk yoga.

Flow yoga

Flow eller Vinyasa yoga er en dynamisk yogaform, hvor bevægelser kobles til vejrtrækningen i små eller længere sekvenser. Flow er en aktiv yogaform med mulighed for at få pulsen op og sved på panden. Tempoet er moderat til hurtigt.

Indholdet, temaet og stillingerne varierer fra gang til gang, men både styrken, balancen og smidigheden udfordres. Tilgangen er legende, og alle arbejder ud fra eget udgangspunkt med mulighed for nye udfordringer.

Vi arbejder med stillinger og bevægelser, der styrker både ben, arme og skuldre samt kernen – mave, ryg og bækkenbund. Balancen udfordres i forskellige balancestillinger på både ben og arme. Her vil det altid være vejen frem imod og ikke den færdige stilling, der er målet.

Sidst i timen sætter vi tempoet ned og lander i dybe og blødgørende stræk.

Flow yoga 2

På Flow 2 sætter vi tempoet og intensiteten en smule op. Her udfordres og leges videre med de allerede velkendte stillinger.

For at deltage kræves det, at du har været med på flere flowklasser eller lignende yogaklasser.

Hatha yoga

I Hatha yoga arbejder vi med klassiske yogastillinger, der er med til at opbygge styrke, stabilitet og stamina.

Tempoet er blødt til moderat, og vi bliver længere tid i hver stilling. Der forekommer dog også varmende solhilsensekvenser og andre små flowinspirerede elementer.

Hatha-klasserne indeholder altid opvarmende elementer og balancetræning, og det krydres ofte med en eller flere peak-poses, som vi bygger roligt op til undervejs.  

Meditation og Pranayama er også tit en del af en Hatha-klasse, og til slut vi giver altid kroppen og sindet lov til at hvile i en dyb Shavasana.

Yin yoga

Yin yoga er en stille og meditativ praksis, hvor vi i et roligt tempo og og med nærvær arbejder med at øge flowet af energi (Chi) gennem kroppens meridianbaner.

Vi tillader roen og tiden til at synke ind i kroppen og mærke åndedrættet, give slip og overgive os til tyngdekraften.

Vi praktiserer rolige, men til tider intense stræk, der smidiggør bindevævet i og omkring ledbånd, knogler og selv ofte de steder i kroppen, vi ikke normalt har kontakt til.

Strækkene, der foregår fortrinsvis siddende eller liggende på måtten og holdes over længere tid ca. 3-6 minutter.

Yin yoga er et effektivt og nærende supplement til en mere aktiv livsstil og yangprægede motionsformer. 

Vi anbefaler ikke de meget lange stræk og Yin yoga hvis du er gravid, da kroppen i forvejen er meget blød pga. den øgede mængde relaxin.

Soft yoga

Soft er blid, rolig og meditativ yoga.

Tempoet er afdæmpet og sanserne vendes indad, alt imens der er god tid til at mærke og arbejde med åndedrættet i stillingerne.

Hele kroppen arbejdes nænsomt igennem med både bevægelse, stræk og styrke til mave og ryg.

Soft foregår hovedsageligt siddende, knælende og liggende, men vi udfordrer også balancen en smule og krydrer med enkelte stående stillinger.

Soft yoga er et godt sted at starte, hvis du er ny til yoga.

Tri yoga

Tri yoga er en dybtvirkende meditativ yogapraksis.

En blid dynamisk yogaform, der integrerer krop, sind og ånd gennem bevidst åndedræt, bølgende bevægelser, statiske stillinger og mudras. Mudras er håndstillinger, med symbolsk betydning, der forsegler energien.

Triyoga er meditation i bevægelse – at være “i flow”.

Triyoga kan være et godt supplement til dig der elsker Yin yoga, men alligevel savner lidt mere yang og dynamiske bevægelser.

Kendetegnet for Triyoga er de langsomme bølgende bevægelser af rygsøjlen koordineret med kontinuerligt arbejde med åndedrættet.

Kundalini yoga

Kundalini yoga er en dynamisk yogaform, hvor bevægelse, åndedrætsøvelser, mantra, afspænding og meditation er faste bestanddele.

Kundalini betyder livskraft eller vitalitet, og Kundalini yoga handler om at øge flowet af denne vitalitet i kroppen.

 Undervisningen tager afsæt i forudbestemte Kriya eller sæt, hvor øvelserne er nøje sammensat til at påvirke bestemte områder i kroppen.

Kundalini yoga har en positiv virkning på den fysiske krop, idet blokeringer i kroppen langsomt fortager sig og giver samtidig muligheden for, at finde ind til kernen af os selv.

Kundalini og Gong

Kundalini og Gong er blid bevægelse og lang afspænding til lyden af gongen.

Med baggrund som kundaliniyogalærer og certificeret gongspiller, vil Peter guide dig nænsomt igennem 90 minutters yoga og lydklasse.

Vi skal arbejde med simple og blide yogaøvelser, åndedræt og meditation.

Der vil hver gang være en lang afspænding, hvor du kan opleve gongens fantastiske kraft og vibration.

Du får til disse aftensessioner mulighed for at komme helt ned i gear, stresse af og være i nuet.

Hot Hatha yoga

Hot Hatha er styrkebaseret yoga i 35 graders varme. Vi arbejder med at skabe stabilitet, stamina og fleksibilitet i kroppen igennem klassiske yogastillinger, meditation og åndedrætsøvelser.

Varmen, der tilføres fra varmepaneler i loftet, er infrarød varme, også kaldet strålevarme. Infrarød varme er kendt for sine mange positive indvirkninger på krop og sind. Varmen gør også, at kroppen udrenses og musklerne føles mere smidig.

Tempoet i Hot Hatha er moderat, og forvent at lege og blive udfordret en smule undervejs. Alle kan deltage, og du kan tage alle de pauser du har lyst til undervejs.  

Hot N` Soft yoga

Hot N´Soft er blid, rolig og meditativ yoga i 35 graders varme.

Varmen der tilføres fra varmepaneler i loftet, er infrarød varme også kaldet strålevarme. Infrarød varme er kendt for sine mange positive indvirkninger på krop og sind.

Tempoet er afdæmpet og sanserne vendes indad, alt imens der er god tid til at mærke og arbejde med åndedrættet i stillingerne.

Hot N´Soft foregår siddende, knælende og liggende med små flows og lidt længere passive stræk.

Vi arbejder med med flere ledrotationer, hvis virkning øges i varmen.

Kom og oplev den blide yoga og varmen i skøn forening.

BEMÆRK!

Af årsag til hygiejne bedes du medbringe egen yogamåtte samt et stort håndklæde til at lægge hen over måtten.

Alternativt er du velkommen til at leje yogamåtte og håndklæde for 20 kr i studiet.

Husk en vandflaske og drik rigeligt med vand før og efter klassen.

Vi anbefaler ikke gravide at deltage i Hot Yoga

Gode råd inden du starter din hot yoga praksis:

  • Vand, vand og atter vand. Sørg for at være godt hydreret inden du kommer til din hot yoga klasse. Drik så vidt muligt jævnt over dagen, og ikke for meget lige før timen begynder, da det alligevel ikke kan nå at optages i kroppen. Husk ligeledes at drikke godt efter klassen.
  • Træn ikke på fuld mave. Spis ikke for store måltider lige op til din klasse. Det kan give ubehag og kvalme.
  • Hav tætsiddende tøj på. Løse bukser og trøjer kan hurtigt blive svedige og ubehagelige at træne med og hermed genere din praksis.
  • Kom i god tid. Kom gerne i god tid, så du kan nå at vænne dig til varmen (10-15 min. før) især hvis det er din første klasse.
  • Medbring vandflaske. Det kan være rart at have vand med, da yoga i varmen godt kan blive ret intens og du sveder meget på en hot yoga klasse.
  • Medbring egen yogamåtte og svedhåndklæde. Du sveder meget til hot yoga, og vi beder dig derfor medbringe din egen måtte af hensyn til hygiejnen. Ligeledes skal du medbringe et stort håndklæde til at dække din måtte, således at sveden absorberes og du ikke glider. Hvis du ikke har din egen måtte og håndklæde, kan du leje dette i studiet for 20 kr.
  • Husk at trække vejret. Varmen kan godt være en udfordring de første par gange, du prøver hot yoga, men forsøg så godt du kan at trække vejret stille og roligt.
  • Pas på knæ- og albueled.Vær opmærksom på, at kroppen i varmen er mere blød og bevægelig. Hvis du har tendens til at overstrække dine led, albueled og knæled, så skal du være ekstra opmærksom på at undgå dette til hot yoga.
  • Tag pauser. Det er helt okay og fuldstændig normalt at være udfordret i det varme rum. Hvis du har brug for en pause, så sæt dig ned, træk vejret, find tilbage til dit fokus og kom med igen så snart du er klar.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Modtag sidste nyt fra Living Yoga og hold dig opdateret om alt fra nye tiltag, workshops, undervisere, holdplanen til inspiration til din yogapraksis.